Pál levele a Thessalonikabeliekhez 1.
1,10: És várjátok az Ő Fiát az égből, a kit feltámasztott a halálból, a Jézust, a ki megszabadít minket amaz eljövendő haragtól.
Nem várnának persze, ha nem tette volna Pál az ígéretet. Most már láthatjuk, hogy ez az ígérgetés is csak azért hangozhatott el, hogy sakkban tartsa a gyülekezetet, féljenek egy bekövetkezendő haragtól és reménykedjenek Jézus eljövetelében, mert egyébként nem történt meg.
2,3: Mert a mi buzdításunk nem hitetésből van, sem nem tisztátalanságból, sem nem álnokságból.
Sőt:
2,10: Ti vagytok bizonyságok és az Isten, milyen szentül, igazán és feddhetetlenül éltünk előttetek, a kik hisztek.
Azokat pedig Isten ellenségeinek állítja be Pál, akik nem engedik őt prédikálni. Megfenyegeti őket, hogy Isten haragja fog lesújtani rájuk.
2,16: A kik megtiltják nékünk, hogy a pogányoknak ne prédikáljunk, hogy üdvözüljenek; hogy mindenkor betöltsék bűneiket; de végre utolérte őket az Isten haragja.
A második fejezet tehát Pál hitetésének taktikai kifejeződése, önmagát ártatlannak beállítva, az ellenszegülőkre pedig Isten haragját ígérve. Pedig nem egyértelmű, hogy aki Pálnak ellene áll, az Istennek állna ellene. Pál soha nem vizsgálta, hogy aki nem akarja elfogadni prédikációit, miért nem akarja? Soha nem vizsgálta felül, hogy amiket mondd az vajon tévedés-e? Vajon egyezik-e Isten akaratával? Vajon egybevág-e Jézus tanításával?
3,3: Hogy senki meg ne tántorodjék ama szorongattatások között; mert ti magatok tudjátok, hogy mi arra rendeltettünk.
Nem szorongattatásra rendeltettünk, hanem boldog és értelmes életre. Ha azonban valaki háborúságot szenved az igazságért, annak gyümölcse az elérkezett felszabaduláskor megterem.
A fejezet végét megint a kitalált Krisztusi eljövetel ígéretével fejezi be, ami persze egyetlen őt hallgató Thessalonikabeli életében sem következett be. Sőt a későbbiek életében sem.
A tisztátalanság értelme valójában a sok félreértés, hamis hit, tévedés és hibás elképzelés működése életünkben. Ezért mondja Jézus éppen a mosdatlan kézzel evő tanítványok védelmében:
Máté 11,11: Nem az fertőzteti meg az embert, a mi a szájon bemegy, hanem a mi kijön a szájból, az fertőzteti meg az embert
Máté 12,37: Mert a te beszédedből ismertetel igaznak, és a te beszédedből ismertetel hamisnak.
Aztán az Úr eljövetelével vigasztalja a halottaikért bánkódó gyülekezeti tagokat.
A fejezet további részében megerősíti a munkatársaiban való bizalmat a gyülekezet részéről, majd egységesítési utasításokat ad és elbúcsúzik.